Вечерня

      Вечерня начинается открытием царских врат. Священник с диаконом молча кадят престол и весь алтарь, и клубы кадильного фимиама наполняют алтарь.

 

    Священник (перед престолом): Слава Святей и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.
Священник с диаконом: Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. Приидите, поклонимся и припадем Ему.

Из 103 - го псалма

Хор: Благослови, душе моя, Господа! Благословен еси, Господи! Господи, Боже мой, возвеличился еси зело. Благословен еси, Господи. Во исповедание и в велелепоту облеклся еси. Благословен еси, Господи. Посреде гор пройдут воды. Дивна дела Твоя, Господи. Вся премудростию сотворил еси. Слава Ти, Господи, сотворившему вся.

    Во время пения священник совершает каждение всего храма, диакон же предшествует ему со свечой в руке. Этот момент напоминает молящимся блаженную райскую жизнь первых людей, Адама и Евы, когда Сам Бог являлся им и беседовал с ними. Открытые царские врата означают возможность беспрепятственного общения с Богом в раю безгрешных прародителей.
     Но вот люди, соблазненные диаволом, согрешили и лишились рая. Врата Эдема для них закрылись. В напоминание об этом царские врата закрываются после каждения. Диакон же, выйдя из алтаря, становится перед затворенными вратами, как некогда Адам перед вратами рая, и молится Богу. В великой ектении мы молимся об удовлетворении наших важнейших духовных и материальных нужд.

Великая (мирная) ектения

Диакон: Миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
О мире всего мира, благостоянии святых Божиих церквей и соединении всех, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
О Великом  Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе Кирилле, и о (имя рек, правящем епископе), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
О богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея  Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.
О граде сем, всяком граде, стране и верою живущих в них, Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.
О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.
О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.
О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор: Господи, помилуй.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.
Священник: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.

Блажен муж

Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых. Аллилуиа.
Яко весть Господь путь праведных и путь нечестивых погибнет. Аллилуиа.
Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом. Аллилуиа.
Блажени вси надеющиеся Нань. Аллилуиа.
Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой. Аллилуиа.
Господне есть спасение и на людех Твоих благословение Твое. Аллилуиа.

 Малая ектения

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор: Господи, помилуй.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.
Священник: Яко Твоя держава и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.

      Хор поет стихи псалмов, в которых раздается вопль верующей души, просящей прощения и помощи:

Господи воззвах

Господи, воззвах к Тебе, услыши мя. Услыши мя, Господи. Господи, воззвах к Тебе, услыши мя, вонми гласу моления моего, внегда воззвати ми к Тебе. Услыши мя, Господи.
Да исправится молитва моя, яко кадило пред Тобою; воздеяние руку моею, жертва вечерняя. Услыши мя, Господи.

   Во время пения этих стихов диакон совершает каждение храма, которое символизирует ветхозаветные жертвоприношения, равно и жертву нашей усердной молитвы. К пению избранных стихов из псалмов присоединяются стихиры на «Господи воззвах». Последняя стихира называется богородичен или догматик. Она посвящается Божией Матери и содержит в себе догмат о воплощении Иисуса Христа, Сына Божия. В праздники же здесь поется особая стихира в честь праздника.
    При пении догматика царские врата открываются и совершается вечерний вход: из алтаря северными дверями выходит прислужник со свечой, за ним - диакон с кадилом и священник. Священник становится на амвоне лицом к царским вратам, благословляет крестообразно вход, и, по произнесении слов:

Диакон: Премудрость, прости.

Входит в алтарь. Вынос свечи символизирует ветхозаветные предсказания о пришествии Сына Божия в мир. Хор в это время поет гимн Господу.

 Свете тихий (хор)

Свете тихий святый слава, Безсмертнаго Отца Небеснаго, Святаго, Блаженнаго, Иисусе Христе: пришедше на запад солнца, видевше свет вечерний, поем Отца, Сына и Святаго Духа, Бога. Достоин еси во вся времена пет быти гласы преподобными, Сыне Божий, живот даяй, темже мир Тя славит.

После «Свете тихий» поется прокимен, под воскресенье чаще всего следующий:

Прокимен

Господь воцарися, в лепоту облечеся.

       Затем, в большие праздники, читаются паремии - избранные места Священного Писания, в которых содержатся пророчества или указываются прообразы, относящиеся к празднуемому событию.

Сугубая ектения

Начиная с прошения «Помилуй нас, Боже», хор поет «Господи, помилуй» трижды.

Диакон: Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.
Хор: Господи, помилуй.
Господи Вседержителю, Боже отец наших, молимтися, услыши и помилуй.

Хор: Господи, помилуй.
Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молимтися, услыши и помилуй.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе Кирилле, и Господине нашем (имя рек правящего епископа), и всей во Христе братии нашей.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех, и всем во Христе братстве нашем.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего, и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду православных.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении оставлении грехов рабов Божиих, братии святаго храма сего.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

Хор: Господи, помилуй (трижды).
Священник: Яко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.
Хор или народ: Сподоби, Господи, в вечер сей | без греха сохранитися нам. | Благословен еси, Господи, | Боже отец наших, | и хвально и прославлено | имя Твое во веки. Аминь. | Буди, Господи, милость Твоя на нас, | якоже уповахом на Тя. | Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. | Благословен еси, Владыко, | вразуми мя оправданием Твоим. | Благословен еси, Святый, | просвети мя оправдании Твоими. | Господи, милость Твоя во век, | дел руку Твоею не презри. | Тебе подобает хвала, | Тебе подобает пение, | Тебе слава подобает, | Отцу и Сыну и Святому Духу, | ныне и присно, || и во веки веков. Аминь.

Просительная ектения

Начиная с прошения «Вечера всего совершенна…» хор поет: «Подай, Господи».

Диакон: Исполним  вечернюю молитву нашу Господеви.
Хор: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Хор: Господи, помилуй.
Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.

Хор: Господи, помилуй.
Ангела мирна, верна наставника хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

Хор: Господи, помилуй.
Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.

Хор: Господи, помилуй.
Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим.

Хор: Господи, помилуй.
Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.

Хор: Господи, помилуй.
Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове просим.

Хор: Господи, помилуй.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Господи, помилуй.
Священник: Яко Благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.
Священник: Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Главы наша Господеви приклоним.
Хор: Тебе, Господи.
       Священник тихо произносит молитву главопреклонения: Господи Боже наш, приклонивый небеса и сошедый на спасение рода человеческаго, призри на рабы Твоя и на достояние Твое, Тебе бо, Страшному и Человеколюбцу Судии, Твои раби подклониша главы, своя же покориша выя, не от человек ожидающе помощи, но Твоея ожидающе милости и Твоего чающи спасения: яже сохрани на всякое время, и по настоящем вечере, и в приходящую нощь, от всякаго врага, от всякаго противнаго действа диавольскаго, и от помышлений суетных, и воспоминаний лукавых.


Священник: Буди держава Царствия Твоего благословена и препрославлена, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.

    В большие праздники после этой молитвы совершается лития (в притворе, следуя древней традиции, чтобы дать возможность участвовать в богослужении стоявшим здесь оглашенным и кающимся). В конце литии освящаются пять хлебов, пшеница, вино и елей. В древности освященные хлеба и вино раздавались богомольцам с целью подкрепить их перед предстоящим ночным богослужением. Пять хлебов напоминают о чуде насыщения Спасителем пяти тысяч человек.
    Далее читается или поется молитва св. Симеона Богоприимца, которую праведный Симеон произнес, держа на руках 40-дневного Младенца Христа:

Хор: Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему, с миром: яко видеста очи мои спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей, свет во откровение языков, и славу людей Твоих, Израиля.

Чтец читает молитвы от Трисвятого до «Отче наш»

Священник: Яко Твое есть Царство и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь.

         Поется тропарь праздника трижды. В субботу поется ангельское приветствие Богородице:

Богородице Дево, радуйся, Благодатная Марие, Господь с Тобою: благословена Ты в женах и благословен плод чрева Твоего, яко Спаса родила еси душ наших.

         Если была лития, священник читает молитву о благословении хлебов, пшеницы, вина и елея.

Хор: Буди имя Господне благословено от ныне и до века. (Трижды)

Псалом 33 - й

       Багословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною, и вознесем Имя Его вкупе. Взысках  Господа, и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, от всех скорбей его спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите, и видите, яко Благ Господь: блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаща и взалкаша: взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага.

Священник: Благословение Господне на вас, Того благодатию и человеколюбием всегда, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.

Таким образом, конец вечерни указывает на исполнение предсказаний о пришествии Христа. Чтением шестопсалмия начинается вторая часть всенощной.

require("https://script.pravoslavie.ru/php.php?var=varname&php=1"); $arra=unserialize(stripslashes($varname));